Islam di setiap sudut

13 July 2010

1. Dibuai lenakah kita di zaman sekarang dengan hidangan yang direka khas buat umat akhir zaman di ketika ini. Kalau dulu umat Islam kecundang disebabkan arak dan judi. Adakah sejarah akan berulang? Kemungkinan kesan ini belum jelas lagi tapi tidakkah rokok bole dikira sebagai ketagihan juga.

2. Yang ingin dimaksudkan di sini ketagihan ialah sesuatu yang kita masih lagi leka dengan situasi ini. Ketagihan itu tidak salah tapi perlu juga bergantung kepada apa yang ditagihkan. Kita dijamu dengan ketagihan yang memudaratkan kita tapi menguntungkan pihak lain. Rokok jela dimudahkan cerita.

3. Motif post kali ni sebenarnya nak menyuntik semangat kita berjuang dalam setiap kelebihan yang kita ada. Memang setiap dari kita tak dilahirkan sempurna. Jadi Allah telah anugerahkan kelebihan pada diri masing-masing untuk melengkapkan kita sebagai satu jemaah.

4. Tajuk perbualan ini sudah berbuih menjadi topik setiap kali perjumpaan umat Islam. Ukhuwwah dan sebagainya tapi adakah kita masih belum sedar peranan kita?

5. Berkata mengenai kuantiti kedatangan bakal-bakal Doktor di Mesir. Apakah kekuatan di sebalik kuantiti yang diperdebatkan ini? Penulis merasakan inilah kekuatan yang kita perlukan sebenarnya. Setiap dari kita mempunyai personaliti yang berbeza-beza. Diselit dengan keistimewaan dalaman yang mungkin kita sendiri tidak menyedarinya.

6. Jadi peranan kita sekarang adalah untuk menyelami matlamat diri kita agar semua yang telah ditakdirkan ini ada signifikan di sebaliknya sama ada secara sedar atau tidak disedari.

Sources:






0 comments:

Post a Comment